söndag 11 april 2010

Spanska sjukan

SVT visade den brittiska dramadokumentären Spanska sjukan häromdagen. Bara en timme, men den hade mycket väl kunnat vara längre. När jag såg den tänkte jag att det skulle kunna bli en riktigt bra dramathriller i långfilmsformat. Tänk bara, en liten grupp läkare som inser att något håller på att hända, men blir motarbetade av myndigheter som inte vill ha panik. Fler och fler insjuknar runt dem, och tiden börjar springa ifrån dem. Självklart visar snart någon eller några i gruppen tecken på att ha blivit smittade också...

38 000 svenskar dog i sjukdomen mellan 1918 och 1920. En av dem som dog var prins Erik, yngste son till Gustav V och Victoria, 29 år gammal.

I min egen släktforskning reagerade jag över att just åren efter första världskriget var fyllda av unga släktingar som dog. Samtidigt funderade jag över varför min släkt var helt förskonad från spanska sjukan. Ibland fungerar inte kopplingarna i min hjärna som de ska. Det tog ett bra tag innan jag insåg just varför de unga släktingarna dog i diverse lungsjukdomar de åren...

Extrabonus:
Jag fick nyss ett mail från mamma som berättar att gammelmormor överlevde spanska sjukan. Precis som i filmen blev hennes hår vitt. Häftigt!

Och då är det ju inget att snacka om. Självklart måste jag lägga in en bild från Östersunds provisoriska "Spanska sjukhuset" i Gamla läroverkets gymnastiksal.

Inga kommentarer: