lördag 17 april 2010

Kungliga oäktingar på film

Oscar Hedin, som gjorde dokumentären Sämre än djur har i maj premiär på en ny film, Blått blod. Där presenteras ett antal människor som hävdar att de är utomäktenskapliga ättlingar till familjen Bernadotte. För mig som släktforskare och kungahistorieintresserad är det här intressant.

Jag har väldigt svårt att tro att alla som hävdar att de är släkt med kungafamiljen verkligen är det. Visst har kungar och prinsar fått barn på bygden, men troligen inte i den utsträckning som en del hävdar. De kungliga verkar inte ha gjort annat än att producera barn med pigor. Oäktingar har det fötts i alla tider, men om man kan hävda att det är en kunglighet som är fadern låter det säkerligen bättre än om det skulle vara smeden borta i backen.

Men ämnet är intressant, och jag vill gärna se filmen när den har premiär. Trailern kan ses på filmens hemsida.

3 kommentarer:

Anonym sa...

går ej att sckika något

Troberg sa...

Kommer att bli intressant att se filmen. Enligt uppgift så har även jag blått blod i ådrorna.
farfars far skall tydligen vara
"V GURRA" men det går väl aldrig att bevisa. Vore kul att veta varifrån man härstammar
Tommy

The brooklyn Voice sa...

Tommy!
Om det är du som är min bror...
Skriv ned hela historian om varför Gustav V är vår farfars far. Om gården i skåne... och kungsgården osv. <om hur farfar fick en utbildning i kungliga kavaleriet i skåne, hur både du och anneli var inbjudna som barn till stadshusets alla stora evenemang och så vidare....