torsdag 26 mars 2009

Tommmm...

Jag har precis sett tredje delen av den engelska komediserien Freezing, en rolig liten metakomedi om den amerikanska skådespelerskan Elizabeth McGovern, spelad av Elizabeth McGovern, bosatt i England och lite småute. Hennes agent, spelad av Tom Hollander, lyckas bara ge henne småroller som husor och liknande. En charmig liten komedi, som av nån anledning bara gjordes i tre avsnitt. Historien slutar väldigt tvärt, så det känns som att en fortsättning borde följa. Vi får väl se vad som händer.

Men det som gjorde serien extra bra är just Tom Hollander som agenten Leon. Han är en stor liten (bara 165 cm lång) birollsskådespelare som aldrig har gjort dåligt ifrån sig. Han är alltid värd att se, även om filmerna inte är så speciella. Första gången jag såg honom var i Helt hysteriskt, som Saffrons fästman Paolo, en manlig motsvarighet till Edwina. Sedan dröjde det ett par år innan jag fick syn på honom igen, i Bedrooms and hallways och Den oemotståndliga Martha. Efter det har jag varit helt fast, och har försökt se det mesta han har gjort. Tyvärr har jag inte orkat ta mig igenom sista delen av Pirates of the carribean än...

Förutom nyss nämda filmer har han även varit med i Maybe baby, Enigma, Spionerna från Cambridge, Nicholas Nickleby, Stage beauty, The libertine, favoriten Gosford Park och nu senast Valkyria, för att nämna några av hans filmer. Dessutom gjorde han en vansinnigt bra Mr. Collins i Stolhet och fördom. Så det är en väldigt bra skådespelare, som borde få mer uppmärksamhet. Och sedan gör det ju inte ont att han är riktig liten kaka, heller!

Inga kommentarer: