torsdag 26 mars 2009

Okänd storhet


Betrakta mannen på bilden. Vem är det? Väldigt konstig fråga, kan tyckas. Det ser väl vem som helst att det är Karl XII. Men frågan är tyvärr inte så konstig som den borde vara. Jag har på sistone haft visning på slottet för några gymnasieklasser från hela landet. Och deras kunskapsnivå har varit skrämmande låg. De har inte kunnat nånting överhuvudtaget.
Okej, om elever från andra delar av landet inte känner till att gamla slottet brann ner, det kan jag verkligen ha överseende med. Men att de är lika obekanta med större historiska händelser är mer skrämmande. Jag har tagit upp förlusten av Finland, och har fått frågan "vadå, varför ockuperade vi Finland?". Unionen med Norge var dem helt obekant. Ståndsriksdagen hade de aldrig hört talas om. Kalmarunionen hade gått dem helt förbi. Och så vidare.
Att skolelever ska kunna kungalängden som ett rinnande vatten har jag inga förhoppningar om (jag kunde den inte själv när jag började på slottet), men att de åtminstone skulle ha hört talas om våra viktigare kungar och kunna placera dem i rätt århundrade tycker jag inte är för mycket begärt. Fem regenter tycker jag att de ska kunna i alla fall. Gustav Vasa, Gustav II Adolf, drottning Kristina, Karl XII och Gustav III. Och en enda kung tycker jag att man måste kunna utseendet på, och det är just Karl XII. Han har ett väldigt speciellt utseende, då han efter 1700 aldrig avbildades i annat än karolineruniform. Men icke! Jag har visat Karl XII:s porträtt vid flera visningar och frågat vem det är. Ingen har kunnat svara. En modig elev sa "kan det vara han Gustav III Adolf?", men det var för att jag strax innan pratat om både Gustav II Adolf och Gustav III.
Nu pekar jag inte finger åt eleverna, utan åt historieundervisningen i skolan. Att historia inte är ett kärnämne är mig obegripligt. De enda kraven när man går ut grundskolan är alltså att man ska kunna läsa, räkna och prata engelska. Och i gymnasiet, med flera kärnämnen så finns inte historia med. Historia är ett viktigt ämne. För att förstå vilka vi är, och varför vi beter oss som vi gör måste vi ha kunskaperna bakåt i historien. Det kanske är dags för en historierevolution snart?

Inga kommentarer: