tisdag 31 mars 2009

Project Runway


Jag har två dokusåpor som jag följer. Jag vet inte vilken som är bäst. De är helt olika i stil. Enda likheten är människor som tävlar och nån försvinner i varje avsnitt. Ena favoriten gick ikväll på trean; Project Runway. Ett gäng designers som varje vecka får uppdrag att på kort tid designa kläder på ett specifikt tema. Idag var det Brooke Shields som ville ha kläder till sin roll i Lipstick Jungle. Bögarna bland designersen (designers? designrarna? designersarnra?) blev alldeles till sig när hon kom in.

Det som gör Project Runway till en pärla bland dokusåpor är att det är folk som gör något som de faktiskt kan. Slutresultaten kan bli riktigt häftiga. Dessutom brukar de castingansvariga hitta roliga typer som tävlande.

Även programledarna och domare är förstklassiga. Heidi Klum som programledare gör väl vad man räknar med att en fotomodell ska göra. Men Tim Gunn, som är mentor åt de tävlande är underbar. Heltorr, men med en humor som bubblar fram stup i kvarten. Och ingen kan väl ägna sig åt såna oförståeliga liknelser som han. Till sist de båda ordinarie domarna, Nina Garcia och Michael Kors. De hyllar de lyckade kreationerna, men deras sågningar av de usla är riktigt bitska, och framförallt träffande!

Suveränt!

3 kommentarer:

Anna sa...

Men vilken är den andra då? Blir ju nyfis.
puss/a

Knallhatten sa...

Den andra tänker jag vänta med tills veckans avsnitt sänds. Det är vad som i underhållningsbranschen kallas för en cliffhanger! ;-)

Anna sa...

Aha - smart tänkt! Med dylika knep tar du på allvar upp kampen med blondinbella. :D

Och jag läser då miljoner gånger hellre din blogg än hennes.