lördag 21 mars 2009

Lögnaktig guide

Idag var det riktigt mycket folk på Slottet. Vi som stod i kassorna fick slita från det att dörrarna öppnades till det att vi fått ut sista besökaren. Efter det var jag riktigt trött i huvudet, men skulle ändå ha en bokad visning i Festvåningen. Medan jag väntade på att gruppen skulle komma gjorde jag ett överslag i huvudet för att räkna ut ungefär hur många besökare vi haft. Dagskassorna delat med biljettpriset. Tyvärr glömde jag att om man delar nånting med hundra så ska man ta bort TVÅ nollor. När gruppen sedan kom kunde jag berätta för dem att vi kunde njuta av tystnaden i Slottet, men för bara en liten stund sedan strömmade det igenom salarna inte mindre än FEMTUSEN besökare. Jag kan förstå att gästerna gjorde stora ögon. Så många besökare brukar vi inte ens ha sommartid när vi har öppet sju timmar om dagen. Inte ens på Dahlbergs något överdrivna tolkning av Karl XI:s kröning var det så mycket folk på Slottet...

1 kommentar:

Gealach sa...

Sedan kan det ju _kännas_ som 5000, men det är något annat... :-D