tisdag 21 augusti 2012

Ulriksdalsdag

Egentligen skulle min lustslottsperiod ha börjat med Rosendal idag, men innan frukost fick jag ett telefonsamtal som sa att en av de ordinarie guiderna på Ulriksdal blivit sjuk och eftersom min position är att vara ambulerande lustsottsguide var det bara att göra mig i ordning och åka ut till Ulriksdal istället.

Inte för att det gör mig så mycket - Ulriksdal är ett trevligt, men ganska eklektiskt slott, massor av stilar som samsas bredvid varandra. Trevliga kollegor gör inte saken värre. Visngingarna var också roliga, första gången i år som jag fått visa där ute. Jag slängde mig in i visningarna direkt, tyvärr innan jag hade hunnit sätta mig in i förändringarna sedan sist. Så självklart ställde jag mig vid det vanliga porträttet och började prata om Jakob De La Gardie, för att sedan vända mig om och inse att det inte var han på bilden! Han hade fått en ny plats, istället hängde där Magnus Gabriel. Nåja, efter det debaclet såg jag till att försäkra mig om att sakerna fanns kvar innan jag öppnade munnen och resten av visningen gick utmärkt.

Fast jag hoppas ändå att jag ska få åka ut till Rosendal i morgon, det är trots allt mitt favoritslott!

Inga kommentarer: