fredag 3 augusti 2012

Almgrens sidenväveri


Gjorde ett litet avbrott i semestern igår och umgicks lite med kollegorna. Det var seminarium på Almgrens sidenväveri. Det var länge sen jag var där, så det var spännande att få komma tillbaks och uppdatera mig. Tyvärr var det ett rejält manfall från anmälningslistan, så vi var bara fyra personer som dök upp. För min del gjorde det ingenting, för det var jättetrevligt.


Vi samlades utanför och kunde passa på att provsmaka mullbären från trädet som står utanför fabriken - riktigt goda bär, måste jag säga. Sedan fick vi komma in och först gå runt uppe i själva museidelen innan vi fick komma ner i fabriken och titta runt. I över nittio minuter gick vi runt och pratade och det var inte tråkigt en sekund. Det pinsamma var väl att jag tvingades inse att jag inte riktigt har tittat på de sidentyger vi har på slottet, så när guiden frågade om vi kände igen några tyger så kunde jag bara peka på ett tyg - som vi inte har på slottet! Det är ett tyg som jag har sett på Svindersvik. Men många av de tyger som vi faktiskt har på slottet stod jag frågande inför, även efter att jag ställts inför fotobevis. Så kan det gå...


1 kommentar:

Gealach sa...

Åh, vad roligt det hade varit! Hade sett fram emot det, men jag hade riktig otur den dagen, dels har det varit så mycket med veterinärbesök och annat trassel, att jag helt glömde bort det, det var som bortblåst ur min hjärna, dels att jag mådde riktigt dåligt på eftermiddagen. Blev jätteförvånad när jag kom upp till köket och insåg att det var den dagen...

Men det ser ju ut som om jag missade något, faktiskt...