söndag 12 augusti 2012

Perseiderna

För dem som inte läst tidningarna idag så kan jag berätta att vi inatt passerade genom meteoriterna perseiderna, vilket brukar ge spektakulära stjärnfall. För egen del lyckades jag inte se några, eftersom Stockholm var täckt av moln under natten.

Men ett av mina starkaste barndomsminnen hänger faktiskt ihop med just perseiderna. Nån gång på sjuttiotalet när vi bodde på Gotland var vi på kräftskiva hos familjen Wener, och kvällen avslutades med att hela sällskapet skulle ner till vattnet och ta sig ett nattdopp. Det var varmt och kolsvart när vi kom ut på en äng som vi skulle gå över för att komma ner till vattnet. Där medan vi gick tittade jag upp mot himlen och över hela himlen såg jag konstant stjärnfall på stjärnfall - det var helt fantastiskt!


Inga kommentarer: