tisdag 21 augusti 2012

Operagala

Det blev inte mycket Kulturfestival för min del, även om det fanns en del som egentligen lockade. Det enda som jag verkligen ville se var operagalan på Gustav Adolfs torg, den såg jag verkligen fram emot.

Jag var tydligen inte den ende, hela torget var smockfullt med folk som stod och väntade. Och vi väntade inte förgäves, anser jag. Operan gav smakprov ur höstens föreställningar i en bra blandning, allt under ledning av Birgitta Svendén som konferencier. Redan vid första numret fick jag rysningar längs ryggraden. Den effekten har å andra sidan alltid uvertyren ur Trollflöjten på mig. Inte blev det sämre när vi sedan fick ett par stycken till ur operan, både Papagenos aria och Papagenos och Paminas duett framförda av Carl Ackerfeldt och Vivianne Holmberg.

Valsen ur Tjajkovskijs Törnrosa var nästa rysningsmoment, fast det kan till viss del bero på min förtjusning i Disneys filmerversion. Det är ju Tjajkovskijs musik som används i den filmen. Carmen-kvadriljen gjorde varken till eller från. Jag förstår att många gillar Carmen, och jag kan förstå varför - men den är inte riktigt vad jag går igång på.

Efter Nessun dorma ur Turandot, framförd av Klas Hedlund kom några stycken ur Maskeradbalen, där Hedlund stannade kvar och gjorde Gustav III:s parti. Marianne Hellgren Staykov gjorde Oscar med den äran.

När orkestern sedan körde Valkyrierytten reagerade killen framför mig som om han vore på ett frikyrkomöte. Han lyfte sina händer till himlen och skakade i hela kroppen och svajade fram och tillbaks. Jag blev nästan lite orolig ett tag.

Så slutligen ett rejält parti Tosca. Lena Nordin och Thiago Arancam gjorde en duett innan kvällens sista rysning infann sig - Fredrik Zetterström gjorde Scarpia från slutet på första akten. Fenomenalt!


Lena Nordin fick sedan avsluta den ordinarie konserten med Czardas ur Läderlappen innan applådtack och extranumret Unter Donner und Blitz av Strauss.

Efter det kunde jag mer än nöjd sätta mig på Ben och fara hemåt igen. Ser fram emot hösten på operan!

Inga kommentarer: