torsdag 16 augusti 2012

Kalenderbitaren nördare vidare

Okej, det finns ytterligare en anledning till bloggtystnaden. Jag har fastnat i redigerarträsket på Wikipedia. Att jag tycker att svenska Wikipedia är under all kritik har jag skrivit redan tidigare. Jag har varit inne och rättat lite här och där i flera år, men på sistone har jag blivit helt biten på att fylla på fakta där det saknas (och det gör det definitivt på de flesta svenska wikisidor jag har varit inne på).

Den som just nu har upptagit stor del av min lediga tid är Guldmaskens sida. Jag tror inte att jag är den ende som är intresserad av vilka uppsättningar som blivit nominerade - och vunnit - guldmasker genom tiderna. Men på Wikipedia står det bara uppräknat vilka som vunnit fler än två - inte för vilka uppsättningar de vunnit eller när! Otroligt störande för en kalenderbitare som jag. Det där är steg nummer två - att sammanföra statistiken. Först vill jag veta vem som vunnit för vad och när! Än mer störande blir det då Guldmaskens hemsida inte längre finns.

Det här måste ju åtgärdas, och just nu kör jag internetarkeologi - letar på hemsidor och nyhetssajter efter fakta. Jag har hittat alla vinnare sedan första Guldmasken och de senaste årens alla nomineringar. Fast jag kommer inte vara helt nöjd förrän jag hittat alla de tidigare nominerade också.

Och med det sagt dyker jag ner bland de senaste tjugofem årens privatteateruppsättningar. Ni som vill se hur det ser ut än så länge är välkomna att kolla in här.

Inga kommentarer: