lördag 12 maj 2012

Oscarsnominerade kortfilmer - 1938


Det var ett tag sen jag tog mig en titt på de oscarsnominerade kortfilmerna, så nu är det dags igen. Turen har kommit till 1938 års gala.

Det här året var tre filmer nominerade till bästa kortfilm, varav faktiskt bara en var från Disney. Den återkommer jag till. Först de två andra. Vi börjar med Educated fish, regisserad av Dave Fleischer som tidigare nominerats för Popeye the sailor meets Sindbad the sailor. Säga vad man vill, men nog var Karl-Alfred en bättre film än den här ganska banala historien om en fisk som skolkar från skolan och upplever vilda äventyr innan han lär sig sin läxa att akta sig för krokar.



The little match girl är baserad på H.C. Andersens saga om Flickan med svavelstickorna, om det var nån som inte förstod det. Filmen producerades av Charles Mintz, som tidigare nominerats för Holidayland. Till skillnad från den filmen har jag lyckats hitta Flickan med svavelstickorna på nätet, tyvärr med uselt ljud och bild. Det verkar som om någon helt enkelt har spelat upp filmen på projektor och filmat av duken, att döma av projektorljuden man hör. Andersens danska 1800-tal är flyttat till New York 1937, men historien är densamma. Och den slutar precis lika olyckligt som originalsagan - det har jag svårt att tänka mig skulle hända om den filmades idag.



Och så till segraren - Den gamla kvarnen. Walt Disney använde sig gärna av Silly Symphonies för att utveckla animationstekniken inför inspelningen av Snövit och de sju dvärgarna. Den gamla kvarnen är ett exempel på detta. Här experimenterar man med multiplankameran, alltså tekniken som skapar illusionen av djup i filmen, när saker på olika nivåer rör sig oberoende av varandra. Även hur djur rör sig realistiskt, ljus- och färgeffekter, regn och hur tredimensionella föremål roterar provar man på här. Den gamla kvarnen har en synnerligen enkel historia - olika vilda djur som bor i en gammal övergiven kvarn en stormig natt - men riktigt vackert filmad. Det är svårt att tänka sig att någon trodde att Educated fish skulle ha något att sätta emot den här.



Som vanligt missade Oscarsjuryn ett par klassiker. Ni hittar dem efter hoppet.

När jag började plugga filmvetenskap var den första boken vi fick läsa Film Art - an introduction av David Bordwell och Kristin Thompson. Bland alla filmer som analyserades i den fanns Kalle Anka i klocktornet. Det här imponerade på mig som fortfarande skämdes lite för att jag var så intresserad av animerad film, men i Film Art diskuterades Kalle Anka i klocktornet precis som övriga filmer i boken, utan att lägga någon värdering på dem. Alltså måste den få en plats bland det årets bästa filmer, och det är helt klart en klassiker. Jag är löjligt förtjust i de filmer som Kalle, Musse och Långben gjorde tillsammans och det här är en av de bättre.



Kalle Anka och robotarna får också vara med här, framför allt av en anledning. Slutscenen, där Kalle får stjärten friserad av en frisörrobot, var det första skämtet som Carl Barks skrev som kom med i en film. Filmen är rolig, men den är också historisk på sitt egna lilla sätt!

Årets allra bästa animerade kortfilm är och förblir dock Kalle Anka jagar spöken. Den har jag älskat sedan jag var liten och vi hade den som jultradition.

Inga kommentarer: