fredag 25 maj 2012

Den stora dopdagen


Då har alltså dopet kommit och gått. Förmodar att de flesta av er såg om inte hela så åtminstone delar av sändningarna på teve. Själv hade jag inte möjlighet att se det förrän igår. Jag stod uppe i Bernadottevåningen och förberedde mig för den stora mottagningen efter dopet.

Saluten som den såg ut från slottet
Eftersom det inte skulle vara några ljus eller brasor tända så hade jag inte så många av mina vanliga uppgifter att sköta. Jag fick alltså koncentrera mig på att vara vacker och hugga i där jag behövdes. Ett nog så ansträngande jobb, ska jag bara be att få tala om. Till skillnad från bröllopet var jag inte i bild en enda gång, framför allt för att tv inte sände från de delar av slottet där jag höll till.

Dagen blev inte lika lång som kvällen innan - det var ju bara lunch som serverades till gästerna. Det som var trevligt med det var att jag för en gångs skull hade möjlighet att sitta och prata med Tony efteråt. Det var länge sen vi hade tid till det.

Dopceremonin var trevlig att se, så där i efterhand. Trots att jag inte var med i kyrkan själv kändes det ändå lite speciellt. Jag såg inte prinsessan på hela dagen, det närmsta jag kom var hennes huvudavtryck på kudden i Karl XI:s vagga. Gulligt, på något sätt.

Tv:s experter skötte sig väl ganska bra, det var några små felaktigheter som luftades i programmet (nej, dopfunten består inte av silver rakt igenom, det är en trästomme inuti). Det som störde mig mest var när Dick Harrison och Magdalena Ribbing pratade om kronan. Det var tydligt att de fått fel information, de pratade om kronan som vore det Karl X Gustavs arvfurstekrona vi hade fått se.

Apropå kronan, det var enda "chocken" för min del. Jag var helt och fast övertygad om att det skulle användas en prinsesskrona, med största säkerhet Sofia Albertinas krona, och istället får vi en manlig krona. Återigen överraskar kronprinsessparet. Jag har däremot inga problem med att förlika mig med tanken. Fullt så konservativ är jag inte vad det gäller kronorna. Och jag kan se symboliken i valet, det är en Bernadottekrona, Oscar var hertig av Östergötland, med vasen mitt fram så kan man säga att det är "nästan" en kronprinskrona (det är egentligen bara kronprinskronan som ska ha sådan) och - nu spekulerar jag bara - man kanske kände att det var trevligt att använda den krona som kungen själv hade när han döptes.

Copyright Kungahuset.se

 Idag kom också de officiella dopbilderna. Jag måste säga att jag blev väldigt förtjust i den här. Tre generationer Bernadotter på samma bild. Inte riktigt lika pampigt som den från kungens dop, när det var fyra generationer på samma bild. Men det här räcker bra, bara så.

På väg hemåt från ännu en historisk händelse - för första gången en kvinnlig tronföljares dop!

Inga kommentarer: