torsdag 19 april 2012

Vän Av Ordning slår till igen

Radio Stockholm har varje dag en tävling som heter Mer eller mindre som går ut på ungefär vad det låter som - man ska gissa på mer eller mindre. En fråga ställs, kan vara om vad som helst, och tävlande ett får gissa antalet på vad det nu kan vara, Globens storlek, vilket år sjönk Vasa, hur gammal är världens äldsta man och så får tävlande två gissa om det är mer eller mindre, före eller efter och så vidare. Roligt tävling för en kalenderbitare som jag.

Igår handlade en av frågorna om ESC i Göteborg 1985 och själva frågan var på vilken plats kom svenska bidraget med Kikki Danielsson. Tävlande ett gissade på att hon kom på femte plats och tävlande två trodde att hon kom längre ner. Jag hade själv för mig att hon kom förvånansvärt bra, för jag tycker inte att den låten är nåt att hänga i julgranen. Svaret fick vi veta var att hon hamnade på sextonde plats av nitton deltagare! Det här förvånade mig storligen, för jag trodde inte att vi kommit så långt ner i resultatlistan så många gånger förrän de senaste åren. Sedan säger programledaren att det var Irland som kom etta. Där kände jag att det var nåt lurt - 1985 var det La det swinge som vann! Det är jag helt säker på. Och tävlande ett sa också  något i stil med "var det inte La det swinge som vann då?" och programledaren sa lite osäkert "det var Norges låt" och så gick de vidare.

Det var då jag drog på Vän Av Ordning-manteln och gav mig ut på jakt. Det visade sig att jag hade rätt, La det swinge vann och Bra vibrationer kom mycket riktigt förvånansvärt bra - plats tre. Det programledaren hade kollat på var startordningen, där Irland gick ut först och Sverige startade på sextonde plats. Jag hade väl inte brytt mig så mycket om det inte hade varit så att det där var utslagsfrågan som ledde till att tävlande två gick och vann, så jag fyllde i kontaktformuläret på Radio Stockholms hemsida med rätt fakta och det ledde till att de ringde upp tävlande ett och gav henne segern. Dessutom lästes delar av mitt mail upp i radion. Bara en sån sak, nu är jag radiokändis. Eller "den där sure gubben som inte kan låta bli att lägga sig i". Jag är nöjd med båda delarna!

Inga kommentarer: