måndag 2 april 2012

Drive

Ryan Gosling har på ganska kort tid blivit en av mina favoritskådespelare - jag blir aldrig besviken på honom, även om filmerna inte alltid är i min smak. Från Half Nelson 2007 och framåt har han aldrig varit annat än lysande. Inte undra på att jag då såg fram emot Drive. Tyvärr tog det mig väldigt lång tid innan jag faktiskt kom mig för att se den. Nu har jag tagit igen den skadan. Jag blev inte besviken!

Gosling spelar en man som verkar ha väldigt litet själsliv. Han går apatisk genom livet - det är inte svårt att associera till Travis Bickle i Taxi Driver, också en man som inte riktigt passar in i samhället och inte vet hur han ska bete sig. Goslings rollfigur har inte ens något namn, i eftertexterna står han helt enkelt som Driver. Det verkar som att hans enda sätt att känna någon form av liv är att jobba som stuntförare vid filminspelningar. Dessutom erbjuder han sig att köra flyktbilen när folk begår brott, men inget av detta verkar göra något större intryck på honom - alla händelser bara rinner av honom. En ny tjej (Carey Mulligan från An education) flyttar in i samma hus, och i början försöker Gosling undvika att träffa henne, men när hennes bil går sönder erbjuder han sin hjälp och de lär känna varandra.

Nicholas Winding Refn (Pusher) har skapat en av de långsammaste actionfilmer jag har sett - och det är helt lysande. Långa tagningar, inte många repliker yttras - särskilt inte mellan Gosling och Mulligan. De utbyter bara långa blickar som säger desto mer. Till och med actionscenerna är filmade med ett närmast apatiskt tempo, och vilket täthet och nerv det skapar. Jag satt som på nålar! Winding Refn vann regipriset i Cannes för Drive, och det var han mer än väl värd!


Musiken består till stor del av elektronisk musik som fyller på den ödsliga känslan. Även Newton Thomas Sigels fantastiska foto förtjänar att omnämnas.

Inte något svårt betyg här - fem gnurglor. Absolut!


Inga kommentarer: