söndag 22 april 2012

Kulturnatten avklarad

Det blev en lång kväll, men så hysteriskt roligt det var! Det var vi alla överens om - vi längtar redan efter nästa års kulturnatt.

Det började redan på eftermiddagen för min del, då Antoinette och jag åkte till Radiohuset för att i direktsändning berätta om slottets medverkan. Snabbt och smärtfritt, skulle man kunna säga.

Efter det hade jag en timmes ledigt innan jag åkte till slottet för att byta om. Alla hade vi historiska kläder från olika epoker. En extra rolig överraskning när jag kom till slottet var att Ulrika hade erbjudit sig att göra tidstypiska frisyrer på alla damerna också - bara så snyggt!

Jag började ana att det skulle kunna få en lyckad start när kön utanför slottet började bli lång redan en timme innan vi skulle öppna. Det fick jag helt rätt i. Vi hade räknat med att det säkert skulle kunna komma 1500 besökare under kvällen. Jodå, det fick vi också. Fast det antalet passerade vi redan klockan 20, och då var det fyra timmar kvar och kön sinade aldrig. Tvärtom blev den bara längre! Som längst gick kön från södra valvet, runt hörnet in på borggården och hela vägen bort till HGK-flygeln och gjorde en böj innan den nådde fram till västra valvet. Totalt över 4500 besökare blev det när klockan slog midnatt. Våra frågeformulär tog slut ganska snabbt, så vi fick ställa oss och kopiera upp nya.

Min uppgift var att vara stämningshöjare och allmänt tillgänglig, så jag flyttade mig runt de olika delarna och hjälpte till med vad som kunde göras. Roligast var väl att gå runt i den långa kön och hålla humöret uppe. Det gjorde vi genom att dela ut polkagrisar till de köande och svara på frågor. Och ställa upp på bild - vet inte när jag blev fotad så mycket senast.


Stängningen gick snabbt och smärtfritt, och när allt var återställt till det vanliga tog vi oss en AW i köket - smörgåsar, frukt och vin (fast inget vin till mig - jag hade ju Ben att tänka på). Vi hade mycket att prata om, och inte förrän vid tre var jag hemma och stupade i säng.

Inga kommentarer: