onsdag 23 mars 2011

Dagens bildgåta

Jag har alltid vetat att jag föddes för att dominera ert kön och hämnas mitt eget!


Farligt begär är en av mina favoritfilmer. Den är baserad på pjäsen av Christopher Hampton, som i sin tur baserat sitt verk på romanen av Pierre Choderlos de Laclos. Laclos var officer i franska armén, men han hade tröttnat på militärlivet och tillbringade större delen av sin tid med att skriva. 1779 skulle han hjälpa till med fortifikationer på Île-d'Aix, men han hade bestämt sig för att skriva en roman "utöver det vanliga, som ska låta tala om sig och finnas kvar i sinnevärlden" efter Laclos död. Han tog tjänstledigt ett halvår och satte sig att skriva i Paris. 
23 mars 1782 gavs Farliga förbindelser ut i fyra volymer. Den blev en omedelbar succé, 1000 exemplar såldes på bara en månad, en enorm framgång på den tiden. Ryktet att Farliga förbindelser skulle ha eldat på franska revolutionen har nog inte så mycket med sanningen att göra. Alla i romanen, även hjältinnorna, tillhör aristokratin, och det var bland just aristokratin som boken blev populär. Även Marie-Antoinette var förtjust i den.

Man måste nog säga att Laclos lyckades med sin föresats. Än läses boken, den har dramatiserats och filmats i flera versioner. Bäst av filmerna är absolut Stephen Frears version.

3 kommentarer:

Fru Ann sa...

FARLIGT... and too CLOSE for me...

Sandra sa...

Åh! Världens bästa film! Som jag av en händelse fick hem på posten i förrgår eftersom den äntligen fanns att finna på Play.com. för 5 pund utan frakt .Annars har den varit slut överallt.

Sandra sa...

Med världens bästa John Malkovich!