onsdag 20 oktober 2010

Xanadu

Häromkvällen gick Xanadu på trean och den har jag aldrig sett. Nu vet jag att den inte har fått nån bra kritik, men vadå, en musikal med Gene Kelly och Olivia Newton-John måste man ju ha sett.

Handlingen är riktigt, riktigt fånig! En av Olympens muser (jag skulle tro Terpsichore, hon hinner bara säga att hennes namn är "T..." innan hon blir avbruten) kommer ner till Jorden och inspirerar en konstnär att öppna ett rullskridskodisko.

Det här är så dåligt, så dåligt, så dåligt! Regissören Robert Greenwald (med klassiker som Katie: Portrait of a Centerfold och Flatbed Annie & Sweetiepie: Lady Truckers i bagaget) har inte kunnat bestämma sig för vad han vill göra för film. Är det en romantisk komedi, en musikal, en häftig tripp eller vad? Tydligen har han inte litat på musikalidén, för det sjungs nästan ingenting. Däremot kommer det evinnerligt långa dansnummer, uselt koreograferade, med jämna mellanrum. Det enda de gör är att stoppa handlingen. Musiken är för övrigt lika dålig den. Enda låten som går att lyssna på är titellåten, men det är å andra sidan en rejäl klassiker.

Skådespelarna är rejält usla hela högen. Enda undantaget är (såklart) Gene Kelly, men vad trist det är att veta att det här var hans sista filmroll. Att behöva tacka för sig med en kalkon.

Regin är fruktansvärd, manuset under all kritik, specialeffekterna urusla, till och med med den tidens teknologi. 

Nej, en enda sur gnurgla är den här filmen värd.


Det är svårt att tänka sig att en riktig musikal har baserats på den här filmen, och den lär dessutom vara riktigt bra. Den blev nominerad till inte mindre än fyra Tonys när den hade premiär på Broadway 2008.

Jag avslutar med titellåten Xanadu. Riktigt bra. Men kolla in dansarna. Så där håller de på filmen igenom. Inte så njutbart!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Men du måste väl erkänna att filmen hade en häftig logga!

Knallhatten sa...

Ja, loggan är helfräck! Tyvärr matchar inte filmen loggan.

Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

Vet att jag till och med var skeptisk när jag såg den på bio när den hade premiär. Men, musiken! Älskar den fortfarande! Med rätt regi, skådespelare och lite omskrivning så är inte Tonysarna förvånande =) Den vill jag se!