onsdag 6 oktober 2010

Dox

Ni har väl inte missat SVT:s serie DOX, med dokumentärer om de mest skilda ämnen. Riktigt fascinerande dokumentärer, och då menar jag inte "fascinerande" på samma sätt som kabelkanalernas frossande i mänskliga tillkortakommande typ "Jag är för fet för sex" eller vad de nu kallar sina pseudodokumentärer. Nej, här talar vi riktigt gripande filmer i de mest skilda genrer. Vi har hittills fått se bland annat Grizzly Man, Videocracy, Fog of War, Yes Men fix the world och flera andra. Jag har bara missat ett par av dem, och det grämer mig. Inte en enda av dem jag har sett har varit ointressant.

Idag gick Misstänkt vit man, om en vit aristokrat inför rätta i Kenya. Jag missade första sändningen, men den går igen i natt och då ska jag spela in den.

Om två veckor kommer Kakornas kungar och bara att döma av trailern blir den nåt att se.




En annan dokumentär som var fascinerande var Home som gick 21 september. Tyvärr utan repris. Men hela filmen finns på YouTube, så se den där om ni har missat den. Väl värd att kolla in! Här är trailern:

Inga kommentarer: