fredag 8 oktober 2010

Mitt liv som finsk tevestjärna

Finsk teve har gjort en dokumentärserie om de finska kejsarna, I kejsarens fotspår. Nu är det dags för de finska kungarna, och som ni vet är de samma personer som de svenska av naturliga skäl. För att finna dem måste filmteamet alltså komma till västra rikshalvan. De har åkt runt och intervjuat folk om kungarna och deras historia. Självklart kommer de då också till våra slott och i Riddarholmskyrkan fick jag förfrågan om jag kunde ställa upp och bli intervjuad. Det här skulle ta en timme och jag avslöjar väl inte för mycket om jag talar om att jag inte var svårövertalad. När det hela började närma sig insåg teamet att det är ganska mycket att filma och att en timme kanske skulle bli lite väl tajt, så var det möjligt att jag kunde komma två timmar tidigare? Inga problem!

Idag var det dags (dagen efter stora personalfesten, kanske inte helt rätt dag för min del...). De två timmarna förlängdes raskt till inte mindre än sex timmar. Bilder på kistor och monument och överallt dyker jag upp som gubben i lådan. Förutom mig har teamet även filmat kollegan Per och visningarnas nestor, Göran Alm. Det ska bli spännande att se hur många minuter som faktiskt kommer med i programmet. Efter att vi hade filmat klart fick jag en kopia av kejsarserien. Den ska bli spännande att se. Fast inte ikväll. Nu ska jag lägga mig i soffan och sova ut...

Inga kommentarer: