torsdag 14 oktober 2010

Dubbla museibesök

Alexandre Benois
Kostym för en hovman
Le Pavillon d'Armide 1907
Foto: Jonas Melin
Tidigt uppe idag - genomgång av ny utställning på slottet. På vägen hem fick jag för mig att jag skulle gå till Medelhavsmuseet och kolla in deras nya utställning, Vita lögner. Museet öppnade inte förrän klockan tolv så medan jag väntade kilade jag in på Dansmuseet. Jag har aldrig varit där förut. I ärlighetens namn vet jag inte vad jag hade väntat mig, men jag blev ganska besviken. Några danskostymer (som jag gillade) och målningar av olika dansöser. Lite kostymskisser och scenografier, också intressant. Men inte mycket mer. Trist också med informationsskyltar med felstavningar och syftningsfel.

Krigarhuvud från Afaiatemplet på Egina.
Då var Medelhavsmuseet betydligt roligare. Det är ett mysigt museum i vackra lokaler (jo, det hade förvisso Dansmuseet också, men de blir troligen utslängda därifrån snart), och jag är ju antikvetare i grunden så nog hör jag hemma där. Det var alldeles för länge sedan jag var där. Vita lögner var en rolig utställning som tar upp den (om ordvitsen ursäktas) vitt spridda myten att antika skulpturer var marmorvita. De var kraftigt bemålade och med hjälp av olika analyser har man kunnat återskapa färgsättningen på ett antal skulpturer. Jättehäftigt, onekligen!

Roligt också att utställningen inte bara var i ett enda rum. Ett antal av skulpturerna stod utställda lite här och där i basutställningen också, den första direkt innanför dörren och skapade intresse. En av statyerna var jag tvungen att leta efter. Jag hittade informationsskylten, men såg inte till statyn. "Har de redan tagit bort den?" hann jag tänka innan jag hittade den uppe på en balkong. Häftig placering. Och bra! Theseus och Antiope har stått uppe på västra pedimentet på Apollotemplet och ska alltså ses på långt avstånd.

Det som rörde mig personligen mest var en återskapad metop från Akropolis. Den finns inte med i utställningen utan bara på videoskärm - en yngling i kamp mot en kentaur. Jag skrev om den i en uppgift när jag läste antiken. Den skadades svårt (av svenske Otto Wilhelm Königsmarck!) i den där explosionen som förstörde stora delar av Parthenon år 1687, men innan dess hade en konstnär ritat av metoperna och de båda huvudena hade räddats av en dansk. På videoskärmen fick man se hur huvudena sattes tillbaks och de saknade delarna återskapades utifrån teckningarna och sedan färgsattes hela metopen. Jag stod faktiskt och blev lite tårögd, jag skäms nästan!

Bågskytten "Paris" från Afaiatemplet på Egina.
Till utställningen hör en väldigt snygg katalog också. Det enda jag hade önskat var att det hade stått mer om de faktiska skulpturer som är med i utställningen och lite mindre om färgsättning av statyer i allmänhet. Dessutom hade det varit roligt att se de färglagda kopiorna bredvid originalen, så man får jämföra, fast det är väl svårare att genomföra. Men en trevlig utställning är det. Väldigt sevärd!

Inga kommentarer: