torsdag 7 oktober 2010

Och segraren är...

Mario Vargas Llosa! Till skillnad från förra året så är Vargas Llosa en författare jag känner till. Jag hade inte kunnat räkna upp så många av hans titlar förutom Staden och hundarna och Bockfesten. Därmed inte sagt att jag inte är nyfiken på honom. Precis som med så många andra har det bara inte blivit av att jag har läst någon av hans böcker.

En Nobelpriskandidat som jag däremot har hört talas om, men som inte alls är lockande är Tomas Tranströmer. Jag vet att man ska tycka att han är självskriven som prisvinnare, men jag har så vansinnigt svårt för dikter. Jag kan liksom inte engagera mig i dem, jag börjar tänka på annat efter några rader. Så tyvärr, där kommer jag nog aldrig att stå på barrikaderna och förespråka honom.

2 kommentarer:

Primula sa...

Äntligen, äntligen. Det trodde jag inte eftersom han går att läsa och precis som Marques är hsn spännande. Nu är det nästan bara Tranströmmer och Brink kvar på min önskelista till Nobelpriset

Fru Ann sa...

En mycket tjusig författare... Har ett filmstjäneutseende... Gregory Peck... Näväl jag kommer med glädje att läsa TANT JULIA OCH FÖRFATTAREN! Andr Brink är även hos mig en stor favorit, jag slukade hans romaner på 80-talet... Ett ögonblick i vinden... Sååååååååååå underbar... och har man bott i Afrika så blir det än mer speciellt...