måndag 9 augusti 2010

Tillbaks till verkligheten

Första passet efter semestern. Och första passet sedan i januari som vanlig dödlig igen. Jisses, vad det kliade i fingrarna på mig varje gång nån ropade på jourhavande över radion. Jag fick verkligen hålla i mig för att inte svara.

Det var verkligen jätteroligt att vara arbetsledare, och extra roligt att så många av mina kollegor har sagt, både personligen och via elektroniken, att de uppskattade mig som sådan och gärna skulle ha mig kvar.  Det värmde onekligen!

Till det negativa med att börja jobba igen hör att det var så varmt och kvavt på slottet idag att jag började storsvettas inom ett par minuter efter att jag kommit upp i festvåningen. Det fullkomligt rann om mig och slutade inte förrän på eftermiddagen. Vid lunch var jag till och med tvungen att gå och duscha. Tyvärr hade jag ingen extraskjorta med mig, så jag fick ta på samma sjöblöta skjorta en gång till. Huäga! Extra jobbigt att övriga kollegor tydligen har vant sig vid det, så de såg så fräscha och snygga ut hela dan.

Men det positiva övervägde! Jag hade visning! En dubbeltimme med Storkyrkans personal i Riddarholmskyrkan. Jättekul att visa kyrkfolk, som har lite koll på vad det handlar om. Jag kunde tillbringa mindre tid med att förklara och mer tid med att fördjupa. Bara en sån sak att de blev imponerade när jag berättade att man hade glas i - de stora! - kyrkfönstren redan på 1200-talet. Om jag berättade det på en vanlig visning skulle väl folk tycka att det var helt naturligt.

1 kommentar:

Fru Ann sa...

Jag är glad att du tränar på Riddarholmskyrkan...jag kan gott tänka mig ett dubbelpass i slutet på augusti... kolla din mail!