söndag 8 augusti 2010

Mysterier i Pittsburgh

När jag i nån av mina flyttar gjorde en smärtsam utrensning av böcker i min bokhylla valde jag att göra mig av med böcker som jag visste att jag absolut inte skulle läsa igen. Okej, det kanske inte var bästa urvalskriteriet, då de flesta böckerna fick stå kvar, men i alla fall!

En av böckerna som jag absolut inte kunde tänka mig att göra mig av med var Michael Chabons Mysterier i Pittsburgh. Jag köpte den när den kom ut på svenska 1988. Jag var i precis rätt ålder och tyckte att boken talade till mig. Sedan dess har den stått i bokhyllan och jag tänker fortfarande läsa om den vid tillfälle.

Alltså måste ju en filmatisering av Mysterier... vara nåt för mig, och förra året kom den, i regi av Rawson Marshall Thurber (Dodgeball) och med Jon Foster, Peter Sarsgaard, Mena Suvari och Sienna Miller i huvudrollerna.

Ja, inte var det den här berättelsen jag blev så betagen i som tonåring. Historien är ganska rejält omstuvad, viktiga personer bortplockade eller förminskade och andra historier fått större utrymme. Sienna Millers Jane har en liten roll i boken, här är hon det stora kärleksintresset, medan Mena Suvaris Phlox, som i boken är huvudpersonen Arts flickvän här bara är en tjej som han sätter på i brist på annat att göra och hon försvinner väldigt raskt ur handlingen.

Det som finns kvar är studenten Art Bechsteins sista sommar i frihet innan han måste bestämma vad han ska göra med sitt liv. Hans pappa gangstern (Nick Nolte, bra) vill att han ska skaffa sig en riktig karriär, men Art har inte en aning om vad han vill.

Det bästa med filmen, förutom att den är snyggt filmad, är Peter Sarsgaard som halvbusen Cleveland, en roll som Sarsgaard har gjort många (för många?) gånger och då Nolte som pappan.

Jag skulle vilja säga snällare saker om den här filmen. Den har så stor potential, men tyvärr är den ganska död och två ganska uttråkade gnurglor börjar snegla mot den där boken i bokhyllan istället. Filmen finns inte tillgänglig i Sverige, så vill ni se den får ni skaffa fram den på annat lämpligt sätt.



Inga kommentarer: