torsdag 19 augusti 2010

Sveriges vackraste porträtt

Dubbelporträttet av Magnus Gabriel De la Gardie och hustrun Maria Eufrosyne har alltid fascinerat mig. Jag skulle vilja påstå att det är det vackraste porträtt som någonsin har målats i Sverige. Och så har det sån häftig symbolik.

Magnus Gabriel är krigare, därav åskmolnen bakom honom. Han är inte lika fin som sin maka prinsessan, så han står med ena foten på ett nedre trappsteg.

Paret har ett lyckligt äktenskap, symboliserat av den trogne hunden. Maria Eufrosyne är dessutom gravid. Se bara på bönskidan hon håller framför magen, och aklejorna i krukan bakom henne.

Perfektion!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Perfektion! My ass, och du ska vara pedagog. När målades tavlan och av vem?

Nåväl, eftersom du inte tycks ha den blekaste, måste jag väl tala om det.

1653, Hendrick Munnichhoven. En nederlänsk målare som följde De la Gardie runt om i Europa. I Sverige jobbade han både hos drottning Kristina och sen hos Karl X Gustav. Mest porträtt, men han målade också en Venusbild åt prins Fredrik. För den som har såna intressen...

Sveriges vackraste porträtt. Nix, det är Roslins damen med slöjan. Men låt gå för praktfullaste.

Fru Ann sa...

Inte undra på att MAGNUS GABRIEL dök upp idag... han har ju namnsdag! Och det har väl ratte också... om jag inte är felinformerad... Men visst är Magnus Gabriel en vacker och stor man... latin!!!Själv älskar jag Jan Vermeer och Kvinna i blå turban...

Knallhatten sa...

Porträttet är målat i Sverige och föreställer två svenskar. Alltså platsar det i kategorin perfekta svenska porträtt. Men nog kan jag hålla med om att Damen med slöjan hör hemma i samma kategori.

Däremot har jag svårt att se Vermeer i kategorin perfekta svenska porträtt...

Fru Ann sa...

Hoppsan jag blev litet för global... iallafall ner mot Holland... Svenskt porträtt... hm... Grunewald och blivande drottning Ingrid är magnifikt... dessutom är SKOTTIE med...