torsdag 12 augusti 2010

En potatisskalares tankar

Farlig dekadens?
När jag gick i skolan var det nästan förbud på att äta potatis som skalats innan kokningen. Det var, om inte onyttigt så nästan lika näringsfattigt som att äta kartong. All näring i den okokta potatisen skulle sitta direkt under skalet och skalade man potatisen innan kokning så skalade man bort näringen. Näringen spred sig i potatisen under kokningen, och därför måste man skala potatisen vid bordet.

Det där har jag inte hört någon nämna överhuvudtaget de senaste typ tjugofem åren. Är det inte onyttigt längre? Jag har fått för mig att det där var nån sorts sjuttiotalsmyt. Skalpotatis är jordnära och mycket bättre än den dekadenta överklassens skalade potatis, och så måste det ju finnas nån anledning till att man skulle vara så naturlig och där kom myten om den flyttningsbara näringen in. Eller har jag fel?
Bra potatis?

1 kommentar:

Primula sa...

Klart att det är nyttigare eftersom det är godare å äta skal potatis.