lördag 21 maj 2011

Waldemarsuddebesök

Till slut kom då Pia och vi kunde gå in och kolla på Lars Wallins kläder. 160 plagg på tre våningar är en hel del. Betydligt mer än vad jag kunde ta in, om jag ska vara ärlig. En enorm mättnad på couture infann sig ganska snart, särskilt som många av klänningarna i min smak var ganska lika varandra. Oklanderligt utförda och många av dem fantastiskt vackra, visst, men till slut började klänningarna likna varandra. Och i ärlighetens namn är inte allt han har gjort snyggt. Det var flera gånger som både Pia och jag tittade på varann och frågade oss hur han tänkte när han designade just den klänningen (Carolas Evighet-dräkt var fantastiskt ful i verkligheten. Carola kunde verkligen bära upp den). Kul att se, men jag kommer nog inte att besöka den utställningen igen.

När vi ändå var på Waldemarsudde passade vi på att gå in och kolla på GAN-utställningen som bara pågår i en vecka till. Jag har velat se den ända sedan invigningen, men det har inte blivit av. Genast blev jag piggare. Helt fantastiska målningar! Intressant är väl att det var ungefär lika många GAN-målningar som Wallinklänningar, och båda har en personlig stil. Ändå tröttnade jag inte på målningarna. Tyvärr hade vi inte så mycket tid att studera tavlorna, eftersom vi blev så sena. Jag tänkte att jag skulle köpa utställningskatalogen och studera konstverken mer ingående när jag kom hem, men döm om min förvåning när det visade sig att det inte fanns någon katalog! Nästan ingenting om GAN fanns i butiken. Det enda jag såg var en bricka med ett av hans motiv på. Däremot fanns det en enorm flådig katalog över Lars Wallins klänningar. Vart är världen på väg när en av våra främsta modernister inte får en snygg utställningskatalog, men en kändisdesigner får en jättekatalog. Och detta på ett konstmuseum!!

Nåja, jag ska inte klaga så mycket. Utställningen var fantastisk och väl värd ett besök. Jag tror inte att jag kommer att hinna dit igen innan den stänger (jag är i och för sig ledig på torsdag, så vem vet). Alla andra som har tid beordras att gå och kolla på GAN. Och så kan ni ta er en titt på Lars Wallin när ni ändå är där. Men börja med GAN!

1 kommentar:

Pia sa...

Jag kan bara hålla med Jonas! GAN var så spännande! Wallin sevärd, men "less is - very often - more". Anledningen till min bedrövligt sena ankomst var Jesusmanifestationen i Kungsan! Intressant med tanke på allt tal om undergång igår!