lördag 28 maj 2011

Shaun Tan och det stora sammanträffandet

Shaun Tans föreläsning på Kulturhuset häromdagen berättade han om sina största läsupplevelser som barn. Tre böcker nämndes - Till vildingarnas land av Maurice Zendak, The mysteries of Harris Burdick av Chris van Allsburg och The headless horseman rides tonight av Jack Prelutsky.

Till vildingarnas land är inte något större frågetecken. Den känner väl alla till. De båda andra var däremot nya bekantskaper. The headless horseman rides tonight är en samling skräckdikter för barn, precis såna som jag skulle ha älskat att läsa som barn. En av dikterna, The Zombie, finns att läsa här. Petruskys böcker finns inte översatta till svenska (däremot har han översatt Barbro Lindgrens böcker om den vilda bebin till engelska!), så man får nöja sig med att läsa skräckhistorierna på engelska.

Den som jag blev mest intresserad av var van Allsburgs The mysteries of Harris Burdick, främst för att omslaget var så fantasieggande. Boken består av fjorton bilder och nästan ingen text. Varje bild har bara någon enstaka mening och så får man själv bestämma vad som händer i bilden. Enligt förordet hade bilderna överlämnats av den mystiske Harris Burdick med löfte om att han skulle återvända dagen därpå och avslöja hemligheterna bakom dem, men sedan försvann han spårlöst.

Sovrummet på andra våningen - Det började med att någon lämnade fönstret öppet.
Jag hade aldrig hört talas om Chris van Allsburg, men en snabb googling visade att jag åtminstone hade hört talas om hans verk. Han har skrivit Jumanji och Polarexpressen, som båda blivit film. Och så hade han skrivit Zathura. Hmmm... Zathura, varför låter det så bekant. Stod det inte något i tevetidningen om att det skulle gå en film samma kväll på trean, och hette inte den just Zathura? Jo visst var det så! Jon Favreau (Iron Man) hade regisserat. Självklart var jag då tvungen att kolla på den. Det var ett häftigt matinéäventyr. Har man sett Jumanji så känner man igen upplägget. Två bröder hittar ett mystiskt gammalt spel i källaren. De börjar spela, och plötsligt har hela huset flugit ut i rymden. Allt som händer i spelet händer även i verkligheten, och enda chansen för bröderna att ta sig tillbaks till jorden igen är att de spelar spelet till slut. Fantasifullt och spännande. Jag tror att jag gillar Chris van Allsburg, han har en vild fantasi! Och jag förstår att Shaun Tan gillade Mysteries of Harris Burdick - inspirationen till Ankomsten känns väldigt påtaglig, med blyertsteckningarna och bilderna som mer är till för att väcka fantasin till liv.

Inga kommentarer: