tisdag 17 maj 2011

Hollywoodsk klädmiss

Greven av Monte Cristo gick på teve häromdagen och det kunde väl vara en trevlig matinéfilm att se, tänkte jag. Det fick jag väl rätt i, ingen märkvärdig film - ganska seg på sina ställen, men snygg och effektivt filmad. Några bra skådespelarinsatser var det också, främst från James Caviezel som Edmond och Guy Pearce som Mondego.

Men det var en sak som störde mig - kläderna. I filmens inledning får vi veta att Napoleon har flytt från Elba och är på väg mot Paris. Då har vi ett mycket bra startdatum - februari 1815. Det faktum att alla går runt och är sommarklädda vid den tiden på året säger jag inget om, jag nöjer mig med att konstatera att det är empiren som gäller i klädedräkten. Helt rätt, alltså.


Edmond hamnar i fängelse. Det sägs inte rent ut hur länge han sitter inne, men när han väl kommer ut får vi träffa Mércèdes' (och självklart sin) son Albert och han berättar att han är "nästan sjutton". Där får vi då veta att vi har kommit fram till cirka 1832. Det är nu den stora klädmissen kommer. Alla är fortfarande klädda i empirekläder. Om Edmond, som suttit inspärrad utan kontakt med omvärlden skulle gå runt i empirens mode skulle man väl kunna ha viss förståelse, men att hela Paris societet skulle missa att modet har ändrats har jag svårt att tro.

Hur såg då modet ut 1832? Ja, vi kan väl ta en titt på vår dåvarande kronprinsessa Josefina, på ett porträtt av Olof Södermark från 1833.


Inte mycket empireklänning, här inte! Markerad midja, stor kjol och de där enorma fårbogsärmarna. Kalla mig petimäter, men jag tycker att det är otroligt irriterande när man ser kostymdrama där kostymerna är fel!

Inga kommentarer: