söndag 8 maj 2011

Trist gröt

Daglivs hade specialerbjudande nu i veckan, 2 valfria AXA-produkter och så får man en förpackning Great på köpet. Jag behövde ändå köpa nya havregryn, så det fick det bli. Jag valde Blåbärsaprikos-varianten. Det behövde jag inte ha gjort!

Jag rullade lite med ögonen över namnet - varför i hela friden har AXA valt ett engelskt namn till sin svenska gröt riktad till svenska köpare i Sverige? Det känns som alltid lite skitnödigt när man gör så. Produkten är inte tillräckligt häftig, men om man bara har ett engelskt namn kommer alla att gå på det. Eller hur är det tänkt?

Sedan är inte produkten särskilt rolig heller. Det är gröt, visst, men nåt så ofantligt smaklöst! Jag är ingen stor saltälskare, men om man ska få gröt att smaka nånting mer än kokt kartong måste man ha lite salt i. Det borde väl gröttillverkarna fatta.

Och var var de där utlovade aprikoserna och blåbären?! Jag hittade exakt fyra blåbär i min burk. Enligt innehållsförteckningen skulle det vara 3% blåbär. Det är inte mycket! Men vänta lite här, vi tittar närmare på vad det står. Efter blåbären kommer en parantes - blåbär, fruktos, glukos, rapsolja, äppelsyra, vinsyra och naturlig arom. De där tre procenten blåbär blev helt plötsligt ännu mindre! Samma sak med aprikoserna - de utlovade tolv procenten utgörs förutom aprikoser av rismjöl, antioxidant och svaveldioxid. 

Om man nu, som AXA skriver, behöver nåt att "ta med på språng till mötet eller gymmet" kan man lika gärna ta med en burk havregryn hemifrån och i den lägga ner en rejäl näve blåbär så blir det mycket bättre. Ett riktigt bottennapp! Det är nästan så jag önskar att jag hade betalt för min burk så att jag kunde kräva pengarna tillbaks.

1 kommentar:

Dani sa...

Jag brukar också fnysa åt engelska namn på inhemska produkter, men i detta fall tycker jag det var lite fyndigt att utnyttja likheterna i orden "gröt" och "great". Själva gröten låter ändå inte som någon höjdare.