måndag 16 maj 2011

Röde Orm ska bli film igen!

Äntligen! Efter fyrtio års trassel med filmrättigheterna som suttit fast i Hollywood har Fladen Film lyckats köpa loss dem och nu ska Röde Orm blir svensk storfilm. Fladen skapades av bland andra Måns Herngren och Hannes Holm och har gett oss filmer som Himlen är oskyldigt blå, Allt flyter och Underbar och älskad av alla. Mest lättsammare komedier som synes, men det behöver ju inte betyda att de inte kan göra storslagna historiska äventyrsfilmer också. Varken regissör eller skådespelare är klara, men om ni frågar mig så finns det bara en som kan göra Toke på bästa sätt och det är jag! Det är rollen jag har velat göra sedan jag läste boken för första gången för alla dessa år sedan. Jag vill se den som kan få bättre darr på rösten vid repliken "det är timjan i" än mig! Hannes, ring mig! Jag gör en lucka i schemat under de närmsta åren, bara för din skull!

Röde Orm blev film 1963, och i ärlighetens namn har inte en nyinspelning mycket att jämföra sig med. Den är ganska hopplös. Då är Charlie Christensens serieversion mycket roligare.

5 kommentarer:

Fru Ann sa...

Det var ord och inga visor... Hoppas vid gud Tor att du får göra TOKE... hoppas också att inspelningarna inte börjar innan 16 juni... och om i så fall hoppas jag de spelar in i Brunnsviken... GOOD LUCK!

Primula sa...

Toke you are my friend.

Niclas sa...

Sverige åt svenskarna, Arn, Snapphanar...tre mindre lyckade projekt, ska bli intressant och se om man lyckas göra ett bygdespel röde orm...

Knallhatten sa...

Du var och såg Sverige åt svenskarna två gånger på bio, så sitt inte där och spela märkvärdig!

Niclas sa...

14 år gammal.......för övrigt tyckte jag att Nöjesmaskinen var bra...