lördag 21 maj 2011

De som söker skola finna

Antikmuseet är väldigt roligt att visa, som den gamla antikvetare jag är. Men så häromdagen tänkte jag att jag kanske skulle ta och läsa på lite mer om romersk porträttkonst, eftersom det mesta jag pratar om i det lilla galleriet är just romerska porträtt.

Hmmm, "romersk porträttkonst"... Låter inte det som en boktitel jag känner igen? Har jag inte läst något liknande under mina studier? En snabb titt i bokhyllan gav ingenting. Kanske en översättning jag har gjort i huvudet av någon av mina engelska böcker? Nej, inte det heller. Attans, då är det väl något jag har inbillat mig.

Jag satte mig vid datorn för att googla och se om jag möjligen kunde hitta någon liknande bok. Direkt får jag upp en bok som heter just Romersk porträttkonst, skriven av Olof Vessberg. Det låter ju bekant onekligen. Men boken är utgången sedan länge. Lite vidare googling och så hittar jag ett omslag till den. Pang! Absolut en bok jag har läst! Och som jag vet att jag har haft. Nu en grundligare genomsökning av bokhyllans antika de. Och där, inklämd bland de tjocka böckerna och utan skrift på ryggen, står en liten häftad bok - Romersk porträttkonst av Olof Vessberg. Heuvreka! Nu jämras ska här läsas på om romarporträtt så att jag kan briljera än mer där nere i antikmuseet!

Inga kommentarer: