tisdag 14 september 2010

Till Karlberg!


Sista sommardagen på slottet, och det firar vi med att även ha sista sommarseminariet. Idag tog vi oss till Karlbergs slott för visning. Jag har varit där flera gånger (heck, jag satt ju där och spelte säckpipa i över ett år en gång i tiden, visserligen inte inne på slottet men väl på området), men det är ett slott som duger att ses flera gånger. Särskilt med en bra guide som vi hade idag!
Karl Karlsson Gyllenhielms "resväska". Imponerande sak.
Rikssalen, där Ulrika Eleonora låg lik. Något som torde vara en välkänd historia för
alla som gått med på mina spökvisningar. Och det har ni väl?!
Och där är hon på väggen.
Inte i spökform, men kaptenen bedyrade att hon än i denna dag visar sig,
främst för kvinnor och väktare. Vad säger det om väktarna?
Inre borggårdens fasad. Så såg utsidan ut innan krigsskolan tog över slottet.
Då dög det inte med utsmyckningar längre!
Lanterninen i slottskyrkan.
Ett av få ställen i slottet som har klarat sig helskinnat
genom alla tider och "förbättringar".

1 kommentar:

Anonym sa...

*snyft* Jag som skulle ha varit med om det inte varit tisdag och jag jobbar sent på tisdagar...