lördag 18 september 2010

Dagens bildgåta

Farväl mitt älskade Ulriksdal!

1872


Karl XV avlider av tarmtuberkulos. Utan manliga arvingar - den ende sonen Carl Oscar hade dött redan vid ett års ålder - och med dottern Lovisa gift med danske kronprins Frederik, gick tronen till den yngre brodern Oscar (II).


Karl hade en önskan om att få begravas i parken på det älskade Ulriksdal, men riksdagen tyckte inte att det passade sig att en kung begravdes utomhus. Alltså fick det bli Riddarholmskyrkan. Lite ironiskt att hela kungafamiljen begravs utomhus nuförtiden, på Haga...

4 kommentarer:

Primula sa...

Oscar II blir konung fast han ser lite dimmig ut han kanske avslutar sitt kungeri.

Fru Ann sa...

Karl XV avlider i tarmcancer och tronen övergår till brodern Oscar, sedemera Oscar den II... ulriksdal var ett av Karls favoritslott... även Bäckaskog i Skåne var en stor favorit... liksom damerna runt slottet...

Knallhatten sa...

Vad finns att tillägga Fru Anns uttömmande svar, mer än att vara den Messerschmidt jag är och påpeka att det var tarmtuberkulos kungen dog av.

Karl XV hade en önskan om att få begravas i parken på det älskade Ulriksdal, men riksdagen tyckte inte att det passade sig att en kung begravdes utomhus. Alltså fick det bli Riddarholmskyrkan. Lite ironiskt att hela kungafamiljen begravs utomhus nuförtiden, på Haga...

Fru Ann sa...

Tack Jonas...Tilläggas bör dock att jag borde kommit ihåg att det var tarmtuberkulos... Hade svårt att ta till mig det när jag började på slottet, vilket gjorde att jag måste leta upp det i böcker- google fanns ej för mig på den tiden 1998... Smittokällan var bör kanske tilläggas de kungliga barnens norske informator vilken sov i samma rum som barnen... Därvis smittades fler av barmen, prins Gustaf till exempel... Slut på mässandet, eller heter det också messandet, fast det är väl något annat i allafall i vår moderna tid...