torsdag 2 september 2010

Ashes of time

Idag började serieteket höstens serie med filmvisningar. Peter Bergting, som ritat Gängkrig 145 efter Jens Lapidus' manus, deltog i en utfrågning på Kulturhuset och efter det hade han fått välja en film som visades. Han valde Wong Kar Wais Ashes of time från 1994.

Allt detta var gratis, och när jag fick veta att Klarabiografen bara rymmer 78 personer trodde jag att det skulle vara jättekö och man skulle få vända i dörren. Hur fel hade inte jag! Det var jag och ett tiotal serienördar (en del verkligen med betoning på nördar, tänk Comic book guy i Simpsons och frågestunden med Lucy Lawless). Serieutlottning (med tanke på hur få vi var där och hur många böcker som lottades ut så kändes det lite surt att jag inte vann nånting, morr). Nästa vecka visas Solomon Kane med James Purefoy i huvudrollen. Jag tänker vara där!

Sedan började då filmen, Ashes of time - Redux. Wong Kar Wai, mest känd för In the mood for love, har gjort en väldigt poetisk kung fu-film. Så poetisk, faktisk, att inte ens recensenterna i Kina förstod riktigt vad den handlade om. Alltså klippte Wong Kar Wai om och ner den och det är det resultatet vi fick se idag.

Ska jag vara helt ärlig så förstod jag inte så väldigt mycket av den. En man med hjärtesorg har bosatt sig ute i en öken där han förmedlar uppdrag till olika yrkesmördare. Alla längtar bort och tillbaks. En asiatisk våldsam version av valfri Tjechovpjäs, skulle man kunna säga. Väldigt vackert filmad och rent filmiskt satt jag och njöt av det som utspelades. Men när jag försökte få ihop vad som hände blev det lite svårare. Mot slutet knöts flera av trådarna ihop väldigt snyggt, men det gällde att man orkade följa med hela vägen. Det var flera som lämnade salongen under visningen. Tre förvirrade gnurglor är den här visuellt häftiga filmen värd.


Inga kommentarer: