onsdag 22 september 2010

Början är slutet

Ett par festkvällar i rad för min del, och båda av diametralt olika anledningar. I förrgår inledde vi slottskörens hösttermin med middag på Drottningholm och körövningar i slottskapellet.

Innan det hela började passade jag på att hälsa på Hagbergskan, som bor ute i de där krokarna nuförtin. Jag är väl inte alls avundsjuk på att hon har den här utsikten bara hundra meter från huset!

I trädgårdslandet växer kronärtskockor. Jag kände mig som en äkta stockholmare när jag var tvungen att fota växande grönsaker. Men det är inte ofta jag har sett just såna (kronärtskockor, alltså, grönsaker har jag faktiskt sett) i ett trädgårdsland!

Efter middagen knatade vi upp till slottskapellet. Onekligen lite spännande att gå runt på slottsområdet i mörkret. Och nog kändes det exklusivt att ha hela kapellet för oss själva.

Igår var det så dags för en avslutning, säsongsavslutningen för sommarpersonalen. Även den här gången åkte vi på slottskyrkobesök. Ulriksdals slottskapell stod på dagordningen. En trevlig visning av både kapell och kröningsvagn innan middagen, med mycket skratt och prat.
 
Nej, mina kollegor är inte vampyrer. De ser bara ut så där i svag belysning!

Sedvanligt var det frågesport efter middagen. Eftersom den bara var på skoj behöver vi ju inte gå in på vilka som var de tre vinnarna, men nu när jag har skrivit klart det här inlägget ska jag ta mig den där snapsen som står på mina nya glasunderlägg...

1 kommentar:

Fru Ann sa...

Och ikväll enbart den simpla kojan på Pipersgatan... Nåväl det är ju 20000 talet så LESS IS MORE... Alltså har du det helt enkelt ganska gott där i ditt lilla Chateau Rosineau...