måndag 27 september 2010
Arabesque
Nåt som jag är väldigt svag för är romantiska brottsfilmer från 60-talet, som Charade, Hur man stjäl en million, Äventyraren Thomas Crown och Rosa pantern, för att bara nämna några. De bästa filmstjärnorna från det döende studiosystemet, de klurigaste intrigerna, männen klädda i de stiligaste kostymerna, kvinnorna i de vackraste kläderna från de främsta modeföretagen, sportbilarna är de snyggaste man kan hitta. Jag tröttnar aldrig på att se dem!
Igår bestämde jag mig för att se en sådan film som jag inte sett förut, Arabesque från 1966 med Gregory Peck och Sophia Loren i huvudrollerna. Jag blev inte besviken. Den hade alla ingredienser som krävs och var filmad av en regissör, Stanley Donen, som vet vad han gör.
Handlingen är väl inte så mycket att tala om, Gregory Peck spelar en universitetsprofessor som blir ombedd att dechiffrera ett meddelande skrivet med hittitiska hieroglyfer. Tyvärr är det fler som är intresserade av vad det står i meddelandet och professorn finner sig mitt i korselden mellan rivaliserande bovar. Däribland stöter han ihop med den fagra Yasmine (Sophia Loren, klädd i Diorkläder filmen igenom). Kan han lita på henne, eller är hon också en av bovarna? Ja, ni får väl gissa själva!
Det här var definitivt en film som jag gillade. Hundra minuter spänning, romantik och snygg ljussättning. Handlingen var lite väl rörig, och Donen var lite väl konstnärlig och expressionistisk i sin stil för att jag skulle vilja lägga den till mina favoritromantikbrottsfilmer, men tre stilrena gnurglor blir det för försöket.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Brukade inte musiken vara läcker till dessa filmer? Henry Mancini, typ?
Vad var det för musik till den här?
Självklart är det läcker musik även här, och visst är den skriven av Henry Mancini!
Skicka en kommentar