lördag 25 september 2010

Snöpligt slut på rymdsaga

En av de första lite mer "vuxna" serier jag började läsa var Linda och Valentin. Jag fick första albumet som gavs ut i Sverige, Stjärnlös värld, och jag har läst det albumet hundratals gånger. Självklart har jag sedan dess köpt på mig senare album allt eftersom de kommit ut (utom de album som Niclas skaffade - det var ju onödigt att ha två uppsättningar i samma familj - och det stör mig nu när jag har luckor i serien). Varje gång jag har gått in i en serie- och/eller bokhandel har jag kollat om det har kommit något nytt album i serien. Det där har blivit lite av en vana, och inte förrän häromdagen kom jag att tänka på att det var väldigt, väldigt, väldigt länge sen jag köpte ett Linda och Valentin-album. Det visade sig att det senaste albumet på svenska, Hotet mot Ultralum, kom 1996! FÖR FJORTON ÅR SEN!

Hur kunde det bli så här? Har serien lagts ner? En snabb googling ger svaret "nej, absolut inte". Det har kommit ut ytterligare fem album i serien, det senaste så sent som i år. Det är det svenska förlaget som har slutat ge ut Linda och Valentin. Jag har gått och väntat förgäves på att något ska hända.

Problem är till för att lösas. Jag är inte tillräckligt bra på franska för att köpa albumen på originalspråket, så engelska kanske? Nä, där finns bara de första albumen utgivna och dem har jag redan. Mitt sista hopp står till danskarna. De har vett att ge ut bra serier. Tyvärr är jag för sent ute. Två av de fem albumen är utgångna från förlaget och lika svåra att få tag i där som här. Men tre av dem fanns faktiskt, och jag tog och beställde mig ett av dem, Hittebarnet fra stjernene. Anledningen till att jag inte beställde de två övriga var att de utgör de sista två delarna av en trilogi, och nog vill jag läsa första delen först. Jag får väl se om jag lyckas hitta det albumet nånstans också.

Nu sitter jag bara och väntar på att få läsa ett nytt (nåja...) äventyr med världens bästa rymdtidagenter. Borde komma i veckan!

Inga kommentarer: