måndag 18 juli 2011

Skepp ohoj

Vad ska man säga, är man filmnörd så är man! HMS Bounty ligger för ankar på Skeppsbron just nu. Nej, inte originalbåten. Den finns inte kvar. Men kopian som gjordes till inspelningen av Myteriet på Bounty 1962 med Marlon Brando i huvudrollen. Senare har den använts i ett flertal andra filmer, inklusive Pirates of the Caribbean.



Ett sådant tillfälle att komma i närkontakt med filmhistoria får inte missas, så jag drog med mig Timo dit och vi gick ombord och kände oss som Fletcher Christian och kapten Bligh. Om det var jag som var kapten Bligh så var jag dock snarare Charles Laughton-versionen än Trevor Howard kändes det som. Men det var kul att ha sett det. Båten var mindre än man kan tro - bara åtta meter bred och 30 meter lång - men den är byggd efter originalritningar. Extra roligt var det att skeppet var bemannat av riktiga mellow Dudes.








Fler bilder efter hoppet.


Det ska erkännas att jag inte är ensam skapare av de här bilderna. Även Timo har bidragit med sitt bildsinne.





Pirater i alla storlekar!

Kaptenens hytt
 




Galjonsfiguren, av kapten Bligh beskriven som "a handsome woman in a riding habit, well carved"

1 kommentar:

Ia sa...

Vilken tur att man kan få lite värdefull info från dig! Jag som allvarligt påpekade för dottern att det INTE var en Pirates of the Caribbean-båt när vi körde förbi (vilket hon inte trodde på, eftersom hon såg galleonsfiguren). Ska berätta att hon hade rätt så snart hon vaknar. Om hon har somnat!