söndag 24 juli 2011

Norges sak är vår

Det första jag hörde var när jag var och badade. Paret bredvid mig pratade om en bilbomb, men eftersom de inte verkade särskilt bekymrade och snart övergick till att prata om rosévinet så trodde jag att det inte var något allvarligt, kanske en misstänkt bilbomb som visat sig vara en klantigt parkerad bil eller något. När jag sedan kom hem och slog på datorn fick jag en rejäl chock över vad som hänt.

Jag tänker inte gå in på händelserna, alla förståndiga människor förstår att det är fruktansvärt. Jag tänker inte heller gå in på medias snaskande (Aftonbladet som publicerar bilder på döda, Wolfgang Hansson och många andra som fortsätter att försöka göra en islamistisk grej av hela händelsen, tevereportern som - kanske omedvetet - frågar "igår när vi fortfarande trodde att det var en terroristattack" och så vidare). Låt mig bara konstatera att jag blir glad över den omtanke som många här i Sverige visar vårt broderfolk. Flaggor på halv stång överallt. Även slottet har flaggat på halv stång, både igår och idag. Det fanns även möjlighet att tända ett ljus i slottskyrkan för de drabbade, prosten befann sig i kyrkan för att folk skulle kunna få prata av sig. Värmande att se.

Jens Stoltenberg visade sig vara en stor statsman i sitt tal till de avlidna och deras anhöriga. Jag avslutar med hans svar på våld och hat: "Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet. Men aldri naivitet."

Inga kommentarer: