fredag 9 november 2012

Herr Eskils penningar

Höstlovet är överståndet för den här gången, och precis som vi har haft det de senaste åren så har slottets höstlovsverksamhet bestått av en skattjakt. Det hade beslutats att aktiviteten i år skulle gå av stapeln i Museum Tre kronor och då tyckte jag att vi kunde använda oss av historien om Gustav Vasas skattmästare som enligt legenden ska ha stulit kungens pengar. Jag vet inte hur sann den är, men det är en bra historia.

Vi ändrade lite på konceptet - Herr Eskil har inte stulit pengarna, tvärtom har han gömt undan dem för att inga bovar ska kunna hitta dem, och han har gömt dem på så bra ställen att inte ens han själv minns var de är och behöver barnens hjälp att leta reda på dem. Pia hade sytt penningpåsar åt oss som vi fyllde med femtioöringar för att ge dem rätt tyngd och placerade ut i museet. Sedan fick barnen gå runt med skattkarta och lokalisera dem. Som belöning fick alla deltagarna varsitt chokladmynt ur kungens stora penningpåse.

Närmare tusen barn deltog i jakten under veckan som höstlovet pågick. Eftersom det är såpass mörkt i museet så var vi ganska frikostiga med ledtrådar - "ska man skydda pengarna gör man bäst i att beväpna sig med hjälm och sköld" eller "Eskil besökte stenhuggarverkstaden och pratade med stenhuggaren när han skulle gömma påsarna" och så vidare. Jag tror att barnen tyckte att det var roligt, och jag tyckte definitivt att det var roligt att vara herr Eskil och gå runt och leta pengar. Extra roligt var det att dräkten som jag bar som herr Eskil är den dräkt som Lasse Dejert bar i Stockholmsblod på Stadsteatern. Vi brukade skämta om att jag skulle ta över hans roller, och nu gick jag runt i hans dräkt.

Till jul återkommer jakten, men med annat tema. Mer om det då!

Inga kommentarer: