onsdag 28 december 2011

Turner, Monet, Twombly - och lite fotografier


Efter allt julfirande kände jag att det var dags för lite kultur och med tanke på att Moderna museets utställning om Turner, Monet och Twombly bara går i ett par veckor till var det ju en utmärkt anledning att pallra sig iväg dit.



 
Nu kan det ju verka lite underligt att man gör en utställning med konst av tre konstnärer från tre skilda generationer - Turner dog när Monet föddes och Monet dog när Twombly föddes - men med deras tavlor placerade bredvid varandra tematiskt blev det hela väldigt gripbart och fascinerande att se hur deras skilda stilar så väl passade ihop med varandra. Alla tre konstnärerna representeras av verk från sent i livet när de börjar frigöra sig från tidigare krav. Det var särskilt roligt att se Turner och Monet, Twombly hade jag i ärlighetens namn inte hört talas om innan den här utställningen öppnade, men det var roligt att se hans verk också, särskilt i förhållande till de tidigare mästarna. Dessutom var det kul att se ett par tavlor från teveserien Storstädning på slottet i verkligheten. Tavlorna målades på och för Petworth House i West Sussex och hade stor roll i serien. Kul att få se dem på riktigt också.


För en gångs skull när jag var på Moderna så tänkte jag att jag skulle kolla in basutställningen också, det var ett tag sen sist. Nu visade det sig att basutställningen fram till i februari inte finns! Istället har man en stor utställning med fotohistoria - allt från de allra tidigaste dagerrotyperna till de senaste fotograferna. Jag fattar inte hur jag har kunnat missat detta! När jag har varit på Fotografiska så har jag tänkt att jag skulle vilja ha en utställning om just fotohistorien, och här har Moderna haft det sedan i februari! Vill man se den får man rappa på, den går bara året ut.

Utställningen En annan historia är uppdelad i tre delar - I kamerans våld om de samtida fotograferna, Se världen om dokumentärfotografer från 1920 till 1980 och tredje delen Skrivet i ljus om pionjärerna från 1840 till 1930. Jag hade sån tur att jag råkade mig in i utställningen från fel håll och började med tredje delen och arbetade mig framåt i historien. Jag gick runt och tittade på alla dessa vackra och fascinerande fotografier långt längre än jag uppehöll mig vid den egentliga anledningen till att jag besökte museet. De allra äldsta fotografierna har alltid fascinerat mig - inte för att jag ringaktar senare fotografer på något sätt, men pionjärerna är ändå något speciellt.

Jag blev kvar på Moderna betydligt längre än jag tänkt mig. Egentligen hade jag tänkt gå och kolla på Inkautställningen också ikväll, men det blev det inte tid med. Inte för att jag klagar, de två utställningarna jag besökte var väl värda promenaden dit och hem igen.

1 kommentar:

Anna sa...

Hej,, Vad kul att du också var på modernas utställning.. Turner, Monet och Twombly.
Va var också där.. Fantastisk utställning blev väldigt betagen att se Twomblys konst på riktigt!!