onsdag 7 december 2011

Den undflyende puderstolen

Ute på Hagapaviljongen har vi en puderstol inne i garderoben (inte den på bilden här ovan dock), en helt vanlig trästol med den lilla skillnaden att den fyrkantiga sitsen är vriden 45º. Att man ska sitta på den när man blir pudrad på morgonen är ju inte så svårt att förstå, med tanke på namnet. Svårare är däremot att förstå varför den ser ut som den gör.

Nationalencyklopedien nämner inte puderstolar med ett ord, Wikipedia har en helt ny artikel (så sent som i oktober skrevs den) där man definierar stolen som "konstruerad så att en person bekvämt sittande ska kunna få peruken och ansiktet pudrade. Stolen har ett rundat ryggstöd som, om sitsen är fyrkantig, utgår från två sammanhängande sidor av sitsen. Ett hörn av sitsen sticker då fram mellan den sittandes ben. Såväl sits som ryggstöd brukar vara madrasserade". Men alltså ingenting om varför den ser ut som den gör - visst "bekvämt sittande kunna få peruken och ansiktet pudrade - men vad gör den mer bekväm?

Stolen verkar dessutom bara finnas i Sverige. Jag har gått igenom Wikipedias alla artiklar om stolar på engelska  - självklart efter att först ha sökt på det självklara "powder chair" - utan att hitta en enda notering om en sådan stol Jag hittade visserligen en chaise a bureau som har rätt utseende - "There is one leg directly in the back and one directly in the front. There is also one leg on each side." - men där beskrivs den helt enkelt som en stol som ska stå i hörnet av rummet.

Mina kollegor har inte heller kunnat hjälpa mig. Den ena teorin efter den andra har lanserats - det är skönare att sitta med benen isär när man blir pudrad, kläderna faller rakare ner, det är lättare att skjuta in stolen under ett bord, det är lättare för den som pudrar att komma runt - men ingen fungerar tycker jag. Därför slänger jag nu ur mig frågan till den vida sajberrymden - vad tusan ser puderstolar ut som de gör? Eller för att travestera Barbra Streisand - What kind of chair is a powder chair?

Inga kommentarer: