fredag 16 december 2011

Jullunchen avklarad

För första gången har jag alltså fått sitta med på jullunchen på slottet. Nog för att jag vet hur det går till efter att i tio år ha serverat på luncherna, men att få sitta med var ändå en upplevelse.

Familjen stod och hälsade alla gästerna välkomna, vilket skapade lite problem för mig. I vanliga fall när jag träffar familjen så har jag en given roll och vet hur jag ska föra mig. Nu var det bara privatjag, och vad skulle jag då säga? Medan jag funderade på ett hej, god middag eller god jul så var jag helt plötsligt framme och hade kungens hand i min. Det som kom ut ur munnen var då ett mycket tydligt grmmnul...

Jag hade turen att hamna vid ett bord precis vid dörren, och tack vare det överlevde jag värmen som 250 personer och ungefär lika många stearinljus skapar i ett enda rum. Maten var lika suverän som den alltid är. Helt klart en fantastiskt trevlig upplevelse.

Inga kommentarer: