onsdag 14 december 2011

Ingen julmat idag

Har tagit en liten paus från julmatsmakandet. Fast inte så mycket för att jag ville. Jag saknar helt enkelt några ingredienser. Det jag hade tänkt göra var sillen och mintkyssarna. Min affär hade inte inläggningssill, så det blev inget med det. Och när jag skulle göra mintkyssarna saknade jag ättikan. Det märkte jag inte förrän jag hade mätt upp florsocker och vatten. Vid det laget lärde jag mig också den kanske nyttiga läxan att man inte ska använda florsocker baserat på råsocker om man vill göra fina mintkyssar. Bajsbrunt var färgen jag fick ut av det hela. Får köpa lite vanligt florsocker i morgon (eller kanske på fredag - det är jullunch i morgon!).

Ingen gran blev det heller. Granförsäljaren hade slagit igen innan jag hann dit. Också något jag får ta hand om på fredag. Efter sex jular på Pipersgatan har jag dessutom lärt mig att det står en granförsäljare bara runt hörnet från mitt hus. Jag behöver inte alls gå halvvägs upp till Fridhemsplan. Så dags att lära mig det nu!

Inga kommentarer: