fredag 9 december 2011

Dyre prins, god natt!

Nu står Ben och väntar på att få täcke på sig. Han ska få vila fram till i vår när vägarna blir farbara igen. Jag saknar honom redan!

Mumintrollet lyssnade länge med öronen rätt opp, sen tände han nattlampan och tassade bort till byrån för att läsa Snusmumrikens vårbrev /.../
Först stod det Hej med hans stora runda bokstäver. Själva brevet var kort.
 Sov gott och var inte lessen. Första varma vårdag har du mig här igen. Vänta på mig med att bygga fördämningen.
Snusmumriken.
 Mumintrollet läste brevet flera gånger, och plötsligt hände han att han var hungrig /.../
Han satte sig under köksbordet och började äta medan han läste Snusmumrikens brev om igen /.../
Hej, viskade Mumintrollet. Sov gott och var inte lessen. Första varma vårdag, sa han lite högre. Och sen sjöng han med full hals: Har du mig här igen! Du har mig här och det är vår och det är varmt och jag är här och här är jag och här och var i alla dar...

1 kommentar:

Primula sa...

Ben sover under sitt vintertäcke långt från stans buller å bang. Han tilltittad idag och mår väl.