lördag 24 december 2011

Alternativ Kalle Anka-jul

Medan resten av Sverige sitter och tittar på hur Kalle Anka firar jul kan ju jag passa på att berätta om de Kalle Anka-filmer som präglade min barndom. Visst, vi satt också och såg julprogrammet som alla andra, men vi hade en annan liten tradition.

Varje julafton tillbringade vi hemma hos farmor och farfar och deras stora julbord (ingen ris a la malta där inte, vi fick självklart brylépudding till efterrätt). Efter maten - eller om det var före, jag minns faktiskt inte - plockade farbror Lasse fram sin filmprojektor och så såg vi de Disneyfilmer som han hade köpt på super-8. Det var samma filmer år efter år, men å så bra de var. De har etsat sig fast i mitt minne, och varje gång jag ser dem blir jag lika nostalgisk. Här får ni dem nu i rask följd, mina fem främsta jul-Kalle Anka.









3 kommentarer:

Ulrika sa...

De här är fab! Den som inte går att se, är det den med spökjakten??

Ulrika sa...

God jul och god fortsättning, kusin!

Knallhatten sa...

Jag kan se dem allihop? Men spökjakten är en av dem, ja. God fortsättning tillbaks, cousine!