onsdag 2 november 2011

Sickan Carlsson är död

Sverige har blivit lite mindre glittrande glad - Sickan Carlsson avled idag klockan 1115. Jag minns inte första gången jag såg henne, precis som Annalisa Ericson har hon alltid funnits där. Det har alltid varit trevligt att se hennes filmer, även om inte filmerna alltid har varit de bästa. Men Sickan hade stjärnglans som fick mig att vilja se vidare.

Extra roligt var det att se de filmer där hon hade motspelare som stod på hennes nivå - filmerna med Åke Söderblom, Löjtnantshjärtan, O en sån natt, Jungfrun på Jungfrusund (det stör mig att jag inte har sett Blixt och dunder - dessa två giganter i en film baserad på en Wodehouseroman är nåt för mig) eller Gunnar Björnstrand, Pappa sökes, Himmel och pannkaka, Lustgården. Förvånansvärt nog gjorde Sickan och Annlisa bara en film ihop under sin storhetstid - Kronans glada gossar. Mina favoritfilmer måste nog ändå sägas vara femtiotalsfilmerna hon gjorde tillsammans med Hasse Ekman - Med glorian på sned och framför allt Sjunde himlen. Den sistnämnda är en rejäl klassiker som jag gärna ser om och om igen.


Vila i frid, Sickan och tack för alla glada stunder.

1 kommentar:

Fru Ann sa...

Å dessa kompetenta kvinnor Sickan Carlsson och AnnaLisa Ericson... Jag har alltid haft förkärlek för de två om än något mer för den senare då ju min mammas namn var just ANNA LISA ERICSON och hon avled den 1 november 2007... AnnaLisa Ericson/den berömda 21 april 2011 och nu Sickan den 2 november...Jag som är nummerolog! ser siffrrorna i dessa tre damer av klass... Födda 1913 1915 1917 inte att förglömma... Jag har bara mött de två AnnaLisorna men Sickan känns ändå... Hon var som Kar de Mumma uttryckte det GLITTRANDE GLAD... DE två hade ofta en bejublad sketch i Frukostklubben med Sigge Fürst som programledare... Det mina vänner var på den gamla goda tiden...!