lördag 12 november 2011

Klädinköp på Drottningholmsteatern

 
Ibland är det trevligt att vara vip-gäst! I morse (i morse? Nej, mitt i natten - klockan var knappt åtta!) åkte vi ut Drottningholmsteatern för att få kika på utförsäljningen som ska gå av stapeln i morgon. Slottet låg i dimma när vi kom dit, ofantligt vackert var det!

Vi var en liten grupp som hade fått komma en dag tidigare, och jag borde inte ha blivit förvånad över att jag träffade Andreas där, är det opera så är han där nånstans! Vi släpptes in och fick gå bärsärkargång, mer eller mindre. Jag tror att vi fick pärlan i samlingen, en svart dramatisk rokokoklänning som vi genast döpte till Lovisa Ulrika. Den väger bly, men vi kände att vi bara måste ha den.

Vi hittade ett antal andra dräkter också som vi lade i vår hög, inte så mycket i min storlek dock. Fast det var ju inte bara till mig vi handlade, och jag har ju redan min svenska dräkt. Till mig själv köpte jag något så glamoröst som två stickade halsdukar för tio kronor styck. Den ena intressant nog från Josef, den första opera jag såg live. Fantastiskt nog var jag villig att gå tillbaks till operan efter den skitföreställningen. Den lever ännu kvar i mitt minne, snart trettiotre år efter att jag såg den...

Inga kommentarer: