måndag 21 november 2011

Funny Girl gånger två

Häromveckan skrev jag att Funny Girl gör sitt återinträde på Broadway i vår med Lauren Ambrose och Bobby Cannavale i huvudrollerna. Det kan ni fetglömma! Sponsorerna har dragit sig ur och uppsättningen är "uppskjuten på obestämd tid" som det så fint heter. Synd, det hade varit spännande med en nyuppsättning av den - den har ju inte satts upp på Broadway sedan Barbra Streisand gjorde rollen på sextiotalet.

Av en slump hittade jag dessutom idag en uppgift på nätet att Funny Girl faktiskt har spelats i Sverige, och det så sent som 1997! Eva Rydberg gjorde rollen på Fredriksdalsteatern. Nu har jag visserligen svårt att tänka mig att fru Rydberg var helt rätt i rollen, 30 år för gammal. Anders Björkmans recension i Expressen gör mig inte mindre misstänksam. Men när jag läst det ramlade ett annat namn in i huvudet på mig - Birgitta Rydberg-Johansson! Där har vi nån som jag är övertygad om skulle kunna göra en fantastiskt bra Fanny Price. Hon kan sjunga, hon kan dansa och hon är en väldigt bra komedienne. Hon stal varenda scen hon var med i i Hairspray häromåret. Så sätt upp Funny Girl (i Stockholm, nota bene!) med  Birgitta i huvudrollen, och maken hennes, Robert Rydberg - fantastiskt bra, även han, i Spamalot - som Nick Arnstein. Där har ni en uppsättning jag absolut skulle köa för att få se.

Inga kommentarer: